5x lifehacks om je werkbureau georganiseerd te houden

Je komt op werk aan of stapt je thuiskantoor binnen, gaat zitten op je bureaustoel en kan je niet concentreren door alle chaos op je werkbureau. Overal liggen papieren, verdwaalde nietmachines, pennen en tussen de rommel door nog een koffiekopje van vorige week. Herkenbaar? Dit zijn de beste tips om je werkbureau netjes te houden.
5x lifehacks om je werkbureau georganiseerd te houden
1. Deel alles in op categorie
De eerste stap is om alles wat op je werkbureau ligt uit te zoeken. Zoek alle papieren en overige spulletjes uit. Wat heb je echt nodig en wat kan weggegooid worden? Alles wat je bewaard is handig om in te delen op categorie. Leg de pennen bij elkaar in een bakje, zorg ervoor dat je een nietmachine en plakbandrol bij de hand hebt, categoriseer alle papieren bij elkaar en zorg vooral voor overzicht op je bureau.
2. Zoek elke week je spullen uit
Plan elke week een vaste dag om je spullen uit te zoeken. Denk aan het begin van de week of juist het einde van de week. Wanneer je elke week even een momentje plant om alles uit te zoeken, houd je het ook netjes. Door de week heen bouwen de papieren zich snel op en heb je niet altijd tijd om alles uit te zoeken. Het is dan heerlijk om de nieuwe week te kunnen starten met een opgeruimd bureau, dat zorgt voor wat extra energie.
3. Geef alles een vaste plek
Nooit meer iets kwijtraken, hoe fijn klinkt dat? Geef al je spullen een vaste plek om te voorkomen dat je iets kwijtraakt. Als je hier een soort automatische routine van maakt, kost het je ook geen moeite om dit op een juiste plek te leggen.
4. Werk met labels en etiketten
Als je er echt een georganiseerde plek van wilt maken, kan je ook met etiketten en labels werken. Plak op verschillende bakjes die op je bureau staan labels met de inhoud van het bakje. Het kan ook heel erg helpen om etiketten te plakken op de bakjes in de kast op de werkkamer. Je bent vaak geneigd om alles in de kast te duwen en er niet meer naar om te kijken, maar hoe fijn is het als je alles netjes in bakjes hebt liggen en zo terug kan vinden?
5. Maak het werkbureau gezellig
Als laatste kan het heel erg helpen om je werkplek een gezellige uitstraling te geven. Hierdoor ben je ook meer geneigd om het opgeruimd te houden, doordat je weet dat je veel prettiger werkt wanneer het opgeruimd is. Zet een plantje neer, een lekkere geurkaars die je in de winter kan aansteken, zorg voor een muziekje voor op de achtergrond en maak het persoonlijk met een aantal foto's. Veel leuker om vanaf een cozy plek te werken, toch? Verder kan het ook goed helpen om al die rondslingerende kabels te laten verdwijnen. We get it, kabels zien er namelijk erg ongezellig uit en zitten vaak in de weg. Met deze tips weet jij binnen no time die vervelende snoeren weg te werken.