Hoe winkeliers jou verleiden: slimme trucjes om je uitgaven te verhogen
Je denkt er misschien niet zo snel over na. Maar winkeliers doen er maar al te graag alles aan om je net even wat meer uit te laten geven, dat blijkt uit onderzoek van ExpressVPN. En dat kan op verschillende slimme manieren online worden geïntegreerd. Zo slim, dat je het eigenlijk niet doorhebt op het moment dat je lekker online aan het winkelen bent. In dit blog lichten we er een paar wat verder voor je toe.
Een product is beperkt op voorraad of beperkt beschikbaar
Heb je het al eens voorbij zien komen op het internet? Een product is nog maar een bepaald aantal keer op voorraad. Op deze manier kan een online winkelier een bepaalde vorm van urgentie creëren. Het lijkt daardoor alsof een product exclusiever is, waardoor je sneller neigt om over te gaan tot een aankoop. Een aantal bekende voorbeelden van websites waar dit veelvuldig toe wordt gepast. is Agoda en Booking.
Het integreren van een aftelklok op de website
Een andere bekende vorm van het creëren van meer urgentie, is het integreren van een aftelklok op de website. Je ziet hierdoor letterlijk de tijd wegtikken en weet meteen dat een bepaalde deal maar beperkt beschikbaar is. Dit kan zelfs worden geïntegreerd als er niet een bepaald tijdslimiet is. Het speelt hierdoor haarfijn in op de natuurlijke reactie om snel te handelen voordat je achter het net vist. Voorbeelden van populaire events om dit op toe te passen, zijn uitverkoop evenementen.
Een bepaald aantal mensen hebben het product onlangs gekocht
Heb je al eens iets gehoord van realtime aankoopgegevens? Op een website zie je in dat geval dat een bepaald aantal mensen het product onlangs hebben gekocht. Dit is een bekende vorm van sociale bewijskracht, zodat je als klant wordt overtuigd om hetzelfde product ook aan te schaffen. Je beslissing kan daardoor flink worden beïnvloed en je bent sneller geneigd om te gaan shoppen.
Producten kopen in hoge volumes
In webshops waar je kunt besparen op grotere aankopen, kan er aan worden geboden om in volumes te kopen. Op deze manier geef je wel meer uit in een winkel, maar kun je dus een relatief aantrekkelijk bedrag besparen op producten die je simpelweg veel gebruikt. Denk daarbij aan huishoudelijke artikelen zoals toiletpapier en afwasmiddel.
Upsells en cross-sells producten kopen in je winkelmandje
Een erg slimme manier om meer geld uit te geven in een website, is door middel van upsells en cross-sells. Heb je hier al een keer wat van gehoord? Tijdens het bestelproces zie je een aantal gerelateerde artikelen op het scherm. Denk daarbij aan een paar veters bij een paar schoenen. Of een set rollers bij een blik verf. Omdat je deze producten eigenlijk wel goed kunt gebruiken, kan het zomaar zo zijn dat je dit ook even aan je online winkelmand toevoegt. En op deze manier kan de bestelwaarde flink worden verhoogd. Het gaat vaak wel om wat kleinere items die niet al te veel kosten.