Moeite met plannen? Deze tips helpen je gegarandeerd
Moeite met concentreren? Maak een planning. Chaos in je hoofd? Maak een planning. Het lijkt er bijna op alsof je overal een planning voor moet maken… Maar werkt dit wel écht? Het antwoord daarop is: ja! Een planning biedt structuur, regelmaat en geeft overzichtelijk al jouw taken weer. In veel gevallen is het maken van een planning erg bruikbaar, zolang je dit wél op de juiste manier doet. In dit artikel geven wij jou de beste tips.
Wat is dan de juiste manier?
Stel prioriteiten
Voordat je begint met het maken van de planning, is het belangrijk dat je jouw prioriteiten scheidt van de taken die minder dringend zijn. Maak voor jezelf de resultaten die je wilt neerzetten duidelijk en stel deadlines.
Verdeel de grote taken in deeltaken
Om goed in te schatten hoeveel tijd je per taak nodig hebt, is het handig om eerst de grote taken te verdelen in deeltaken. Het is namelijk makkelijker om de tijd in te schatten van kleine taken dan grote taken.
Schat de benodigde tijd in
De volgende stap is dus het inschatten van de tijd die je per taak denkt nodig te hebben. Hoelang denk je per taak bezig te zijn? Probeer dit zo goed mogelijk in te schatten. Kleine tip: schat de tijd liever iets ruimer dan krapper in. Het is fijner om uiteindelijk tijd over te hebben dan erachter komen dat je tijd tekort hebt.
Lees ook: Heb je last van werkstress? Zo pak je het aan
Plannen maar...
Dan begint het echte plannen. Je weet nu wanneer je elke taak af wil hebben en hoelang je per taak nodig hebt om dit te bereiken. Plan dit op een realistische manier in zodat je de taken af krijgt en ook voldoende tijd overhoudt voor jezelf. Zorg ervoor dat de planning er zo concreet mogelijk uit ziet. Oftewel: alles wat je in jouw agenda zet, moet je ook daadwerkelijk van plan zijn om te gaan doen. Houdt dus begin- en eindtijden aan.
Plan extra ruimte in voor uitloop
Om te voorkomen dat jouw hele planning in duigen valt, is het slim om elke dag een ‘lege ruimte’ in te plannen, in het geval dat er bepaalde taken uitlopen. Mocht ook dit niet genoeg zijn of zijn er dingen anders verlopen dan verwacht, vergeet de planning dan niet aan te passen aan het einde van de dag.
Houd rekening met externen
Heb jij bij bepaalde taken hulp nodig van externen? Houd hier dan rekening mee in de planning. Maak desnoods afspraken om onduidelijkheden te voorkomen.
Reflecteer op jouw planning
Plannen is niet makkelijk. Daarom is het slim om na iedere week even terug te blikken op jouw gemaakte planning. Wat heb je goed aangepakt? Wat was minder goed? Houd deze feedback in je achterhoofd bij het maken van de volgende planning. Op deze manier ga je er steeds beter in worden.
Lees ook: Handige tips voor het maken van een weekmenu
Maak het overzichtelijk!
En ten slotte, om het lijstje af te ronden: zorg voor een overzichtelijke planning. Dat houdt in: maak het actueel en volledig, deel de taken op in verschillende categorieën en kleuren en probeer een regelmaat te creëren.